19. THE IMPACT OF PROJECT-BASED LEARNING ON ENGLISH ACADEMIC WRITING SKILLS
Keywords:
Project-Based Learning; Academic Writing Skills; English for Academic Purposes; English Teaching Methods; University Students.Abstract
This study aims to evaluate the impact of Project-Based Learning (PBL) on the development of university students' academic English writing skills. The research adopted a quasi-experimental design involving 80 students, divided into two groups: one group received instruction through traditional writing methods, while the other engaged in academic projects over a 12-week period. Data were collected through pre- and post-intervention writing tests, along with student surveys regarding their learning experiences. The results revealed that the PBL group showed significant improvements in essay structure, argumentative ability, and coherence, outperforming the traditional group. Additionally, PBL students demonstrated greater autonomy, creativity, and teamwork skills. The study concludes that PBL is an effective approach to enhancing academic writing proficiency while also fostering essential soft skills in the context of modern education. However, it recommends that instructors design appropriate projects with clear guidance to avoid overload or misalignment with learning objectives.
References
Tài liệu tiếng Việt
Chi, L. T. G., & Điệu, N. B. (2021). Project-based learning trong lớp học tiếng Anh: Trường hợp tại Đại học Đà Nẵng. Tạp chí Khoa học Ngoại ngữ, 37(2), 45–55
Chí, D. N. (2023). Lợi ích của việc áp dụng học tập dự án trong môn Tiếng Anh Thương mại. Tạp chí Giáo dục & Xã hội, 75(3), 112–120.
Hoài, H. T. (2021). Tích hợp phương pháp học tập dự án trong lớp tiếng Anh chuyên ngành: Cơ hội và thách thức. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Ngoại ngữ, 26(1), 66–74.
Vinh, P. T. (2023). Ảnh hưởng của học tập dự án đến kỹ năng viết và nhận thức của sinh viên. European Journal of Alternative Education Studies, 8(1), 87–101
Đức, C. N., Phượng, N. T., Hoàng, T. N., & Thắng, N. T. (2022). Tổng quan tài liệu về phương pháp học tập dự án trong giáo dục Việt Nam. International Journal of Educational Methodology, 8(4), 523–534.
Tài liệu tiếng Anh
Andargie, A. (2025). Effects of project-based learning on EFL learners’ writing. PMC.
Novalia, R. (2025). Project-based learning: For higher education students' learning independence. Heliyon, 11(5), e25871
Rehman, N., Aslam, M., & Tahir, M. (2024). Project-based learning as a catalyst for 21st-century skills. Heliyon, 10(3), e21601
Sánchez‑García, R., López‑Pastor, V. M., & Pérez‑Pueyo, Á. (2025). Enhancing project‑based learning: A framework for implementation. Sustainability, 17(11), 4978
Zhang, Y., & Liu, J. (2025). Project-based learning and technology integration on students’ language proficiency: A systematic review. Journal of Educational Technology & Society, 28(2), 45–58.