7. ASSESSING THE READINESS OF ACCOUNTING STUDENTS AT LAC HONG UNIVERSITY FOR DIGITAL TRANSFORMATION

Authors

  • Le Thuy Tien https://lhu.edu.vn/
  • Hoang Thi Quynh Anh
  • Tran Anh Phuong
  • Do Thi Anh Thi
  • Kieu Van Duy

Keywords:

Digital Transformation, Accounting, Students, Technology Capability, Digital knowledge

Abstract

The study used a quantitative method with a questionnaire, and data collected from a survey of 200 students studying at the school and students graduating in November 2024. After testing the scale with Cronbach's alpha and exploratory factor analysis (EFA), the results extracted 4 factors: digital competence (NL), perceived usefulness (HI), ease of use (SD), and professional knowledge (KT). Multiple regression results were used to evaluate these factors and the readiness of accounting students to meet the requirements of digital transformation. The research results showed that all four factors positively affected the readiness of accounting students to face the requirements of digital transformation. Based on these results, the author proposed solutions to help students improve their ability to use technology, enhance professional knowledge to help students adapt quickly to the real working environment even before graduation.

References

. Thomas M. Siebel (2019). Chuyển đổi số (Digital Transformation). Phạm Anh Tuấn dịch, NXB Tổng hợp TP. Hồ Chí Minh.

. Đinh Thị Ngọc Oanh (2024). Xu hướng phát triển của lĩnh vực kế toán trong nền kinh tế số. Tạp chí quản lý nhà nước, số 342.

. A. Majchrzak, M. L. Markus, and J. Wareham (2016),“Designing for digital transformation,” MIS Q.,vol. 40, no. 2, pp. 267–278.

. J.Eicher (2021), How AI is Changing the Accounting Landscape, Accounting Today. Available: http://www.accountingtoday.com/opinion/how-ai-is-changing-the-accounting-landscape.

. Phạm Thị Thu Oanh (2018). Kế toán, kiểm toán Việt Nam trong cuộc cách mạng công nghiệp 4.0. Tạp chí tài chính online. Available: https://tapchitaichinh.vn/ke-toan-kiem-toan-viet-nam-trong-cuoc-cach-mang-cong-nghiep-4-0.html#

. Nguyễn Phước Bảo Ấn, Trần Anh Hoa, Phạm Trà Lam (2021). Định hướng phát triển chuyển đổi số. Book Chapter, pp. 1.157 – 1.200.

. Đoàn Xuân Tiên (2021). Xu hướng phát triển công nghệ số trong cuộc cách mạng 4.0 - Những tác động, thách thức và cơ hội đối với lĩnh vực kế toán. Tạp chí Kế toán và Kiểm toán, 218.

. K. Assenova, “Development of Artificial Intelligence and Effects on High Education in Finance, Accounting, and Auditing, 9th,” Proc. Univ. Vol., 2020.

. S. J. Mohammad, A. K. Hamad, H. Borgi, P.A. Thu, M. S. Sial, and A. A. Alhadidi, “How Artificial Intelligence Changes the Future of Accounting Industry,” Int. J. Econ. Bus. Adm., vol. 8, no. 3, pp. 478–488, 2020.

. M. Bowles, S. Ghosh, and L. Thomas, “Futureproofing accounting professionals: Ensuring graduate employability and future readiness,” J. Teach. Learn. Grad. Employab., vol. 13, no. 1, pp. 1–21, 2020

. K. Gašová, T. Mišík, and Z. ŠTofková, “Employers Demands on E-Skills of University Students in Conditions of Digital Economy,”CBU Int. Conf. Proc., vol. 6, pp. 146–151, 2018.

. Lê Thị Hương Trà và cộng sự (2024), Các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên về đào tạo ngành kế toán trong bối cảnh chuyển dổi số tại Học Viện Ngân hàng, Tạp chí Kinh tế - Luật & Ngân hàng, số 266, 26(7), p205-2018.

. Nguyễn Văn Thủy (2023), Nghiên cứu tác động của năng lực số và đổi mới sáng tạo tới khả năng thích ứng nghề nghiệp của sinh viên tốt nghiệp trong nền kinh tế số. Tạp chí Khoa học và đào tạo ngân hàng, số 259, tháng 12 năm 2023, p58-68.

. Phạm Hương Diên, Nguyễn Thị Anh Thy (2022). Đo lường năng lực kỹ thuật số của sinh viên: Nghiên cứu truường hợp tại thành phố Hồ Chí Minh, Tạp chí giáo dục, 22(17), p52-57.

. Miftah Rizqullah Sudaryanto và cộng sự (2023), The Effect of Technology Readiness, Digital Competence, Perceived Usefulness, and Ease of Use on Accounting Students Artificial Intelligence Technology Adoption E3S Web of Conferences 388, 04055.

. Calvani, Cartelli, Fini và Ranieri, (2008). Models and Instruments for assessing Digital Competence at School. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 4(3), p183-193.

. Covello, S., & Lei, J. (2010). A review of digital literacy assessment instruments. USA: Syracuse University, 1-31.

. UNESCO (2018), A Global Framework of Reference on Digital Literacy, In UNESCO Institute for Statistics.

. Trần Đức Hòa., Đỗ Văn Hùng.(2021). Khung năng lực số cho sinh viên Việt Nam trong bối cảnh chuyển đổi số. Tạp chí Thông tin và Tư liệu, Số. 1 (2021), 12-21.

. Davis, F. D (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterry, 13(3), p 319-340.

. H. Damerji and A. Salimi (2021), “Mediating effect of use perceptions on technology readiness and adoption of artificial intelligence in accounting,” Account. Educ., vol. 30, no. 2, pp 107–130

. Y. J. Joo, S. Park, and E. K. Shin, (2017) “Students’expectation, satisfaction, and continuance intention to use digital textbooks,” Comput. Human Behav., vol. 69, pp. 83–90.

. A. Lawson-Body, L. Willoughby, L. LawsonBody, and E. M. Tamandja (2018), “Students’ acceptance of E-books: An application of UTAUT,” J. Comput. Inf. Syst., vol. 60, no. 3, pp. 256–267

. M. M. Alamri và cộng sự (2019)., “Towards Adaptive ELearning among University Students: by Applying Technology Acceptance Model (TAM),” Int. J. Eng. Adv. Technol., vol. 8, no. 6.

. Barney, J. B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120.

. Nguyễn Đinh Thọ (2011). Research methodology in economic, design and practics. Nhà xuất bản lao động. Hà Nội, Việt Nam.

Published

2025-09-15

How to Cite

Tiên, L. T., Hoang Thi Quynh, A., Tran Anh, P., Do Thi Anh, T., & Kieu Van, D. (2025). 7. ASSESSING THE READINESS OF ACCOUNTING STUDENTS AT LAC HONG UNIVERSITY FOR DIGITAL TRANSFORMATION. Journal of Science Lac Hong University, 1(23), 40–48. Retrieved from https://lhj.vn/index.php/lachong/article/view/588