13. Nhận thức của giáo viên và sinh viên Đại học Lạc Hồng về tác động trí tuệ nhân tạo trong học tiếng Anh

Các tác giả

  • Nguyễn Ngọc Lưu Ly
  • Ngô Thị Thu Hà
  • Nguyễn Hữu Thịnh

DOI:

https://doi.org/10.61591/jslhu.21.463

Từ khóa:

Trí tuệ nhân tạo (AI); Học tiếng Anh (ELL); Trường Đại học Lạc Hồng (LHU); Tiếng Anh như ngoại ngữ (EFL).

Tóm tắt

Sử dụng trí tuệ nhân tạo (AI) trong giáo dục, đặc biệt trong dạy - học tiếng Anh có vai trò quan trọng để bắt kịp sự phát triển của công nghệ trong giáo dục. Ở Việt Nam, sinh viên gặp khó khăn học tiếng Anh do thiếu cơ hội thực hành giao tiếp ngoại ngữ. Vì vậy, sử dụng AI trong học ngôn ngữ mang lại thay đổi đột phá cho sinh viên và giáo viên, đặc biệt ở bậc đại học. Bài viết kiểm tra nhận thức của giáo viên và sinh viên về tác động AI trong học tiếng Anh. Bài viết cũng xem xét sự khác biệt giữa thái độ của sinh viên không chuyên và sinh viên chuyên ngành tiếng Anh về sử dụng AI. Để thu thập dữ liệu, bảng câu hỏi trực tuyến được đặt ra cho 10 giáo viên và 221 sinh viên (chuyên và không chuyên tiếng Anh) Đại học Lạc Hồng. Sau đó dữ liệu được xử lý thông qua phần mềm SPSS. Kết quả cho thấy phần lớn giáo viên và sinh viên nhận thức tích cực về AI. Tuy có khác biệt nhỏ giữa sinh viên chuyên và không chuyên về AI, nhưng tất cả đánh giá cao vai trò của giáo viên trong học tiếng Anh. Bài viết góp phần nâng cao nhận thức của giáo viên và sinh viên về vai trò AI, kiến nghị dùng AI trong thực tiễn giảng dạy và hướng dẫn sinh viên tối ưu hóa vai trò AI trong học tập tiếng Anh.

Tài liệu tham khảo

Sindermann, C., Sha, P., Zhou, M., Wernicke, J., Schmitt, H., Li, M., Sariyska, R., Stavrou, M., Becker, B., &Montag, C. (2021). Assessing the attitude towards artificial intelligence: Introduction of a short measure in German, Chinese, and English Language. KI-Künstliche Intelligenz, 35(1), 109-118.

Sun, Z., Anbarasan, M., & Praveen Kumar, D. J. C. I. (2021). Design of online intelligent English teaching platform based on artificial intelligence techniques. Computational Intelligence, 37(3), 1166-1180.

DOI: https://doi.org/10.1111/coin.12351

Zhang, X., & Chen, L. (2021). College English smart classroom teaching model based on artificial intelligence technology in mobile information systems. Mobile Information Systems, 2021, Article ID 5644604.

DOI: https://doi.org/10.1155/2021/5644604

Xiaohong, W., & Yanzheng, W. (2021, February). The application of artificial intelligence in modern foreign language learning. In 2021 4th International Conference on Big Data and Education (pp. 34-37). London, United Kingdom: ACM.

Cuiye, Y. (2016). The construction of English teachers’ classroom teaching ability system based on artificial intelligence. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (18B), 94-104. https://www.proquest.com/openview/a21a379626fc3df1cd0e069d0f05d46c/1?pqorigsite=gscholar&cbl=1006393

Liang, J. C., Hwang, G. J., Chen, M. R. A., & Darmawansah, D. (2021). Roles and research foci of artificial intelligence in language education: an integrated bibliographic analysis and systematic review approach. Interactive Learning Environments, Online First.

DOI: https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1958348

Yong, Q. (2020). Application of artificial intelligence to higher vocational English teaching in the information environment. Journal of Physics: Conference Series, 1533(3), 032030.

DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1533/3/032030

Keerthiwansha, N. B. (2018). Artificial intelligence education (AIEd) in English as a second language (ESL) classroom in Sri Lanka. International Journal of Conceptions on Computing and Information Technology, 6(1), 31-36. https://wairco.org/IJCCIT/August2018Paper4SL.pdf

Gao, H. (2021). Reform of college English teaching model under the background of artificial intelligence. Journal of Physics: Conference Series, 1744(4), 042161.

DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1744/4/042161

Zhou, J. (2019). Construction of artificial intelligence-based interactive oral English teaching platform based on application problems of present intelligent products. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 569(5), 052055.

DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/569/5/052055

Li, X. (2017). The construction of intelligent English teaching model based on artificial intelligence. International

Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 12(12), 35-44.

Na, L. (2021). Simulation of English feature recognition based on machine learning and artificial intelligence technology. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 1-12.

Hou, Z. (2021). Research on adopting artificial intelligence technology to improve effectiveness of vocational college English learning. Journal of Physics: Conference Series, 1744(4), 042122.

DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1744/4/042122

Rohalevych, V. (2020). Essentials of Artificial Intelligence for Language Learning. Intellias.

Retrieved from: https://www.intellias.com/how-ai-helps-crack-a-new-language/

Ahmed-Ali, S. G. (2020). Using an Artificial Intelligence Application for Developing Primary School Pupils’ Oral Language Skills. Journal of Education – Sohag University, 75(part 3), 67–110.

Chen, C. M., Huang, Y. M., & Kinshuk. (2018). Effects of an intelligent tutoring system on students’ learning outcomes and attitudes in the context of English as a foreign language. Journal of Computer Assisted Learning, 34(4), 376-393.

Kim, N. Y. (2019). A study on the use of artificial intelligence chatbots for improving English grammar skills. Journal of Digital Convergence, 17(8).

Wang, Y., & Liu, H. (2019). The application of AI in language learning: A case study of an AI-powered language learning application. International Journal of Distance Education Technologies, 17(1), 1-14.

Soliman, M. W. M. (2016). A proposed perspective for designing a 3D virtual learning environment based on artificial intelligence for teaching English language for medical students at the university of bisha. Journal of Research in Curriculum Instruction and Educational Technology, 2(1), 101-128.

Obari, H., & Lambacher, S. (2019). Improving the English Skills of Native Japanese Using Artificial Intelligence in a Blended Learning Program. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED600973.pdf

El Shazly, R. (2021). Effects of artificial intelligence on English speaking anxiety and speaking performance: A

case study. Expert Systems, 38(3), e12667.

Aljohani, R. A. (2021). Teachers and Students’ Perceptions on the Impact of Artificial Intelligence on English Language Learning in Saudi Arabia. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 8(1), 36-47.

Tran, T. T. H. (2023). AI Tools in Teaching and Learning English Academic Writing Skills. In Proceedings of the AsiaCALL International Conference (Vol. 4, pp. 170-187).

Pham, T. T., Nguyen, L. A. D., Dang, H. M., & Le, T. T. P. (2023). Exploring Tertiary Vietnamese EFL Students’ Engagement in Vocabulary Learning through the Use of an AI Tool. In Proceedings of the AsiaCALL International Conference (Vol. 4, pp. 129-149).

Nguyen, T. X. (2024). English Majors’ Perceptions of AI Tool Application in English Language Learning at Tertiary Level in Vietnam. Journal of Knowledge Learning and Science Technology ISSN: 2959-6386 (online), 3(1), 179-193.

Tải xuống

Đã Xuất bản

28-09-2025

Cách trích dẫn

Nguyễn Ngọc Lưu Ly, Ngô Thị Thu Hà, & Nguyễn Hữu Thịnh. (2025). 13. Nhận thức của giáo viên và sinh viên Đại học Lạc Hồng về tác động trí tuệ nhân tạo trong học tiếng Anh. Tạp Chí Khoa học Lạc Hồng, 1(21), 91–98. https://doi.org/10.61591/jslhu.21.463