17. THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON ENGLISH VOCABULARY LEARNING AMONG UNIVERSITY STUDENTS

Authors

  • Nguyen Thi Hong Diep
  • Nguyen Trung Lap
  • Hồ Đức Anh

Keywords:

Artificial intelligence; English language learning; English majors; Technology accessibility; Technology-integrated learning.

Abstract

This study analyzes the challenges faced by students at Quang Trung University in applying artificial intelligence (AI) to English language learning—an emerging topic within the context of higher education in Vietnam. By combining quantitative surveys and qualitative interviews, the research not only identifies key barriers such as limited technological skills, lack of suitable resources, and hesitation toward new technologies, but also uncovers deeper insights from students’ real-world experiences. Unlike previous studies that primarily focus on the effectiveness of AI in learning outcomes, this research emphasizes accessibility and adaptability from the learners' perspective. It proposes comprehensive solutions involving learners, institutional infrastructure, and policy development. The findings contribute to filling an existing gap in the literature and offer practical recommendations for educational institutions aiming to implement AI-based strategies effectively and sustainably in foreign language teaching and learning.

References

Nguyễn Thị Thùy Dương, Đào Thị Lan Anh (2020), Ứng dụng trí tuệ nhân tạo trong việc dạy và học tiếng Anh, Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Đà Nẵng, Số 5 (118), 2020.

Phạm Thị Lan Hương (2019), Các ứng dụng của trí tuệ nhân tạo trong giáo dục và đào tạo, Tạp chí Khoa học Giáo dục, Số 52, 2019.

Trần Quang Bình (2021), Phát triển ứng dụng học tiếng Anh trên nền tảng trí tuệ nhân tạo, Tạp chí Công nghệ Thông tin và Truyền thông, Số 3, 2021.

Lê Minh Đức (2020), Khó khăn và giải pháp khi áp dụng công nghệ AI trong việc học tiếng Anh, Hội thảo Khoa học Quốc gia về Công nghệ thông tin.

Nguyễn Thanh Hương (2018), Khảo sát việc sử dụng công nghệ thông minh trong học tập tiếng Anh tại Việt Nam, Báo cáo nghiên cứu, Đại học Quốc gia Hà Nội, 2018.

Vũ Thị Lan (2019), Ứng dụng AI trong giảng dạy và học tiếng Anh: Thực trạng và giải pháp, Tạp chí Giáo dục và Xã hội, Số 90, 2019.

Trần Thị Thu Hiền (2021), Giải pháp nâng cao hiệu quả học tiếng Anh thông qua công nghệ AI, Hội thảo Quốc gia về Công nghệ Giáo dục, 2021.

Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Center for Curriculum Redesign. 2019.

Toscu, S. (2025). A Systematic Review on AI Technologies in English as a Foreign Language Education. Sakarya University Journal of Education, 15(2), 156 172.

Ling Wei (2023). Artificial Intelligence in Language Instruction: Impact on English Learning Achievement, L2 Motivation, and Self Regulated Learning. Frontiers in Psychology.

Chen, Z., et al. (2025). Generative AI Technology and Language Learning. Interactive Learning Environments.

He, M., et al. (2025). AI driven Language Learning in Higher Education. Humanities and Social Sciences Communications.

Downloads

Published

2025-09-15

How to Cite

Nguyen Thi Hong, D., Lap, & Anh. (2025). 17. THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON ENGLISH VOCABULARY LEARNING AMONG UNIVERSITY STUDENTS. Journal of Science Lac Hong University, 1(23), 124–128. Retrieved from https://lhj.vn/index.php/lachong/article/view/975